Fars dag

An impressionist oil painting of two boxers where one hit the other with a right hook (Dall-E 2)

Det är andra söndagen i november.

Ända sedan 1931 har pappor blivit firade i Sverige.

Traditionen kan härledas till Sonora Smart Dodd från Spokane, Washington, 1909.

Ända sedan dess har handeln gjort sitt allra yttersta för att locka konsumenter.

Kalsonger? Strumpor? Slipsar? Ja, vad får pappor numera? Och varför?

3035 dagar har passerat.

Chokladtårta med sockerkaksbotten med mandelflarn var tydligen det du ville ha.

Pratade med min mor, din fru om det ikväll, och tydligen var tårtan kanske den viktigaste ingrediensen för en lyckad fars dag.

Tröjor och t-shirt var vad du fick i present.

Karl-Axel och Birgitta Erngren, 3 juli 2012

Det skulle vara en lögn att påstå att du var fåfäng.

Du var kanske det i dina unga år.

Jo jo, jag har ju ändå sett bilderna på dig när du var ung och odödlig.

Du och din kära hustru såg ju ut som ett par från Hollywood.

Men som jag minns dig vilade dina klädval snarare på en praktisk grund, än snygghet.

Imorse blev jag väckt med sång.

Yrvaket (ja, jag sov faktiskt) hörde jag Elis bekanta röst.

Frukost på sängen och ett bokmärke och kort hade Elis gjort till mig.

I kortet hade Elis ritat fina hjärtan och skrivit:

“Pappa

Pappa

as grym

Pinsam

Pang

Du är snäll

as bra.”

Elis fars dags kort 12 november 2023

Försökte att suga i mig de adjektiv som Elis tilldelat mig. 

Asgrym, pinsam, snäll, asbra. 

Och så ordet “Pang” som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Var det ett förtäckt hot? En dag kommer det bara att smälla liksom. Skämt åsido ska jag fråga Elis imorgon varför jag fick ett pang i mitten av kortet.

Slår upp ordet asgrym i Nationalencyklopedin. Ingen träff.

Grym har däremot följande definition: som samvetslöst tillfogar andra människor lidande. Det svenska språket är lite märkligt ibland. Hur kan en samvetslös person vara något positivt i kombination med ett dött djur (ett as)? synonymer.se menar dock att asgrym = ashäftig och då slutar jag att googla på ordet.

Min fars dagspressen från familjen ❤️

Så låt mig återanvända Elis ord för dött djur och säga att även du pappa var as…:

-bra, -skön, -snäll, -rolig, -fin, -grym, -ball, -tuff, – mysig.

Jag avslutar med att ge dig också ett Pang!

Du till skillnad från mig gillade ju boxning, både att utöva och titta på.

Så det känns ju inte mer än rätt att ge dig en högerkrok.

Det kan du ha.

Fetaste John Deere traktorn i Östervåla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.